Netflix za první čtvrtletí letošního roku ztratil 200 tisíc předplatitelů (nyní má 221,64 milionu předplatitelů) a očekává, že v druhém přijde o další dva miliony. Hodnota akcií společnosti s v reakci propadla o více než 22 procent. Důvodů je hned několik.
1. Válka na Ukrajině – Netflix se připojil k západním společnostem a kvůli ruské invazi na Ukrajinu přerušil v Rusku své služby. Bez války by počet předplatitelů naopak vzrostl, a to o zhruba půl milionu předplatitelů. Je to ovšem stále méně než společnost odhadovala.
2. Konkurence – Netflixu postupně vyrostla konkurence, která si stahuje tvorbu, která byla dosud na Netflixu, k sobě. Postupně tak dobíhají uzavřené kontrakty a Netflix přichází o oblíbený obsah.
3. Sdílení hesel – Netflix vidí problém také v tom, že uživatelé sdílejí svá hesla, čemuž bude chtít zamezit. Zvažuje také uvedení levnější verze předplatného s reklamami.
„Musíme konkurovat a musíme pokračovat ve zlepšování naší hlavní služby, kterou je tvorba televizních seriálů a filmů a nyní i her, které lidé opravdu milují,“ uvedl Ted Sarandos, jeden z generálních ředitelů a ředitel pro obsah.
„Naše relativně vysoká penetrace v domácnostech – když započítáme velký počet domácností, které sdílejí účty – v kombinaci s konkurencí vytváří překážky pro růst tržeb. Velký nárůst Covidu 19 ve prospěch streamingu až donedávna zastíral tento obrázek. Zatímco budeme pracovat na opětovném zrychlení růstu našich příjmů – prostřednictvím vylepšení našich služeb a efektivnější monetizace sdílení účtů více domácnostmi – budeme držet naši provozní marži na úrovni kolem 20 %. Klíčem k našemu úspěchu byla naše schopnost vytvářet úžasnou zábavu z celého světa, prezentovat ji vysoce personalizovaným způsobem a získávat více diváků než naši konkurenti,“ napsal Netflix akcionářům.
Je dobré si také připomínat, že nekonečný růst neexistuje (i když si mnozí manažeři myslí opak).